KRONIČNE BOLEZNI / STANJA

Boriti se proti bolečini prinese le še več bolečine

Le vztrajno, zavestno, pozorno in radovedno raziskovanje in iskanje lažjega načina izvajanja giba in učinkovito izražanje čustev bolečino odpravi in spremeni mišljenje. 

Čutno motorična amnezija in primanjkovanje časa prisilita ljudi, da svojo pozornost usmerijo v prihodnost ali preteklost.

Poveča se zavesten nadzor in učinkovitost; pravilneje začnemo uporabljati lastno energijo in čas. Le vztrajno, zavestno, pozorno in radovedno raziskovanje in iskanje lažjega načina izvajanja giba in učinkovito izražanje čustev bolečino odpravi in spremeni mišljenje. Poveča se zavesten nadzor in učinkovitost; pravilneje začnemo uporabljati lastno energijo in čas.

Spremembe v načinu življenja, ki so prišle z moderno dobo, so nastale predvsem zaradi izuma parnega stroja in kasnejših s tem povezanih izumov. Z industrijsko revolucijo je razviti del planeta čedalje lažje spreminjal energijo lesa in fosilnih goriv v gibanje in bil tako manj odvisen od energije, ki jo je za opravljanje dela črpal iz hrane.

PREBERI VEČ »

Ko se pojavi neznana bolečina

Razlog za boleč gib je premajhna urejenost, nadzorovanost in slaba občutenost, na kar vse nas telo opozori.

Ob tem pa lahko začnemo razumeti, kako napačen odnos do bolečine imamo. Glavna posledica zmanjševanja pomena učenja in tudi časa, ki ga v življenju namenimo učenju ter raziskovanju, je zmanjševanje sposobnosti daljšanja mišic.

S tem se pospešeno zmanjšuje usklajenost krajšanja in daljšanja mišic, ko te izvajajo določen gib. Tako postopoma pride do povečane neurejenosti gibanja, dela in s tem življenja.Neurejenost vodi v neučinkovitost in čedalje močneje vpliva na naše počutje in sposobnosti.

Na kaj nas bolečina opozarja

PREBERI VEČ »

Diagnoza ankilozirajoči spondilitis

»Z bolečinami v hrbtu se srečujem že dlje časa. Danes ugotavljam, da mi jih je uspevalo čedalje bolj utišati, potisniti v ozadje. AEQ metoda® pa razkrije, da tak način pomeni tudi preslišati sebe.

Bolečine so prihajale v različnih časovnih intervalih, nato pa spet izginile. Veliko sem se ukvarjal s športom in telo je bilo močno, vendar so bile prav najpomembnejše mišice zelo šibke, ker sem k športu pristopal na napačen način.

Pred dvema letoma so bolečine postale neznosne. Pojavljale so se predvsem ponoči (v križnem in prsnem delu), čez dan se je še nekako dalo zdržati. Osebni zdravnik me je napotil na rentgen, pregled krvi in MRI. Pregled krvi je pokazal pozitiven HLA-B27, MRI pa potrdila sum na ankilozirajoči spondilitis. Besedo, ki si jo težko zapomniš, še težje pa izgovoriš. Na spletu sem o tem našel veliko zapisov, manj pa, kako se z boleznijo uspešno spopasti. Klasična medicina pristopa s protivnetnimi in protibolečinskimi tabletami, ki pa dražijo želodec.

 

PREBERI VEČ »

Svojstva bolečine in kronične bolečine

Akutna bolečina nas opozori na poškodbo ali bolezen s pošiljanjem signala v možgane.

Včasih poškodba vpliva tako na naša telesna tkiva kot na nevrone v našem sistemu bolečine, vključno s tistimi v naših možganih in hrbtenjači, ter s tem povzroči nevropatsko bolečino. Pojavi se zaradi delovanja nevronov, ki sestavljajo neke vrste zemljevide za bolečino v naših možganih. Točno določena območja v naših možganih za obdelavo informacij predstavljajo zunanje površine našega telesa, imenujejo pa se možganski zemljevidi. Ko se med aktivno vadbo dotaknemo dela telesa, se aktivira točno določen del možganskega zemljevida, ki predstavlja tisti del telesa. Ti zemljevidi površinskih delov našega telesa so organizirani topografsko, kar pomeni, da so sosednja območja telesa na splošno tudi drug ob drugem na zemljevidu. Ko se nevroni v naših zemljevidih bolečine poškodujejo, neprestano sprožajo lažne alarme in nas vodijo v prepričanje, da je težava v našem telesu, v resnici pa je njen vzrok predvsem v možganih. Telo se je že zdavnaj pozdravilo, sistem bolečine pa je še vedno aktiviran. Akutna bolečina je dobila posmrtno življenje – postala je kronična bolečina.

PREBERI VEČ »

Zmanjšanje in odprava skolioze

Čeprav je skolioza lahko povezana tudi z genetsko sliko, je pri idiopatski skoliozi zelo pomemben dejavnik stres.

 

Osnovni princip delovanja človeškega sistema je sledeč:

 

Naši možgani nadzorujejo mišice na podlagi občutkov, ki iz telesa pridejo v možgane.

Mišice so pritrjene na kosti.

Kosti se premikajo zaradi mišic; ko se mišica skrči oziroma raztegne, se premakne tudi kost, na katero je ta mišica pritrjena. (Razen pri bolezenskih procesih, kot je otroška paraliza, se kosti nikoli ne premikajo neodvisno od mišičnega gibanja.)

Naši možgani se na stres odzivajo z napenjanjem mišičnih skupin v posameznih vzorcih.

PREBERI VEČ »

Učenje AEQ metode® kot pristop k lajšanju in odpravi bolečin

Trajne napetosti v mišicah ustvarjajo bolečino, utrujenost, zatekanje sklepov in tkiv ter ukleščenje živcev, toge mišice pa omejijo gibljivost in povzročijo togost ter izkrivljajo držo. Tudi ko se poškodovana tkiva zacelijo, lahko bolečina zaradi nevromišičnih napetosti ostane, včasih do konca življenja. Poškodbe in stres nas samodejno napnejo in naredijo trde, dovolj močan in ponavljajoči stres pa lahko trajno spremeni tudi način delovanja naših možganov.

PREBERI VEČ »

Kronična bolečina pripisana zobu časa

Ljudje kronične bolečine pripisujejo zobu časa in se izgovarjajo na staranje. A AEQ metoda®, metoda nežnih zavestnih gibov, tega pojma ne priznava, in na delavnicah razložim, kako učitelji AEQ metode® gibalne bolečine povezujemo s tako imenovano senzorno motorno amnezijo. Poglaviten razlog kroničnih bolečin je postopno slabšanje občutenja telesa, to pa je posledice večjih in manjših poškodb, stresa, skrbi, škodljivih vedenjskih vzorcev in napačnih prepričanj, ki nas omejujejo v lahkotnejšem delovanju in bivanju.

PREBERI VEČ »

Poškodbe pri športu

Če analiziramo pravila teka, opazimo, da ta ne zahtevajo dober nadzor nad načinom izvajanja gibov, temveč gibanje urejajo proga od starta do cilja, pravilen start ter vpliv truda, vzdržljivosti in moči na končni čas. Večina verjame, da posebnega učenja tek niti ne potrebuje. Tekač večino časa posveča povečevanju vzdržljivosti in hitrosti. To povečuje predvsem skozi trud in boljše prenašanje bolečine, ki postaja vedno bolj sestavni del tako treninga kot tekem. Zavestnega učenja in izboljševanja veščine ter večanja znanja je zelo malo ali nič. Preverjanje profesionalnega športnika je omejeno na kontrolo krvi in urina.

PREBERI VEČ »

Kontrola mišic

Glavni namen učenja boljše kontrole mišic je doseganje mojstrstva. Kontrola mišic vključuje veliko več kot le izboljševanje sposobnosti kontrakcije mišice. Vključuje povečanje sposobnosti sprostitve (daljšanja) mišic, ki je enako  pomembna kot njihova kontrakcija. Omogoča izboljšanje selektivnega nadzora nad mišicami ter posledično razvoj in izboljšanje selektivne uporabe mišic, ki so potrebne za izvedbo giba na najprimernejši način (agonist/antagonist).

Tako povečamo učinkovitost porabe energije na dveh nivojih. Pri prvem energijo za kontrakcijo usmerimo samo v agoniste, v drugem nivoju osvobodimo mišice, ki bi se morale v tem istem gibu  podaljšati za doseganje urejene, pravilne mojstrske izvedbe gibanja. Tako povečujemo učinkovitost pretvorbe energije v delo in s tem zmanjšamo entropijo.

PREBERI VEČ »

Glavobol

Obstajajo tri splošne kategorije glavobolov: napetostni (tenzijski) glavobol, sinusni glavobol in migrenski glavobol. Vse tri vrste sprožita dve stanji, ki privedeta do mišične napetosti, tj. poškodba in stres, in vse tri vrste glavobola je običajno mogoče odpraviti z nekaj obiski aktivne terapije AEQ metode®.

Preostanek tega članka obravnava mehanizme napetostnih in sinusnih glavobolov ter migren in opiše sredstva za njihovo sprostitev. Prosimo, upoštevajte, da glavoboli, ki izhajajo iz bolj resnih stanj, kot sta možganski tumor ali encefalitis, ne spadajo v nobeno od treh zgoraj omenjenih kategorij, zato zanje naslednji članek ne velja.

PREBERI VEČ »

Bolečine v stopalih in kolkih

Zakaj? Zato, ker je koleno – sklep, ki ju povezuje – gibljivo le v smeri naprej–nazaj in nima sposobnosti, da bi se zvilo v kateri koli drugi kot. Če stopalo obrnemo v levo ali desno, se koleno ne premakne, je zaklenjeno; premakniti se mora kolk. Če želimo torej stopalo svobodno obračati in premikati, moramo biti sposobni svobodno obračati in premikati kolk.

Kolk je povezan s telesom preko mišic trupa in hrbtenice. Hrbtenica je sestavljena iz 24 vretenc, ki se vsa obračajo in premikajo. Bolj ko čutimo, nadzorujemo in se zavedamo premikanja trupa in hrbta, bolj svobodno in pravilno lahko premikamo kolk, koleno in stopala. In obratno: manj ko čutimo hrbet, slabša ko je gibljivost trupa in bolj ko smo zategnjeni, bolj trdi in negibljivi so tudi sklepi v nogah. Posledično so naše noge manj svobodne, manj učinkovite in manj primerne za opravljanje vsakodnevnih del in nalog.

PREBERI VEČ »

Bolečine računalniške generacije

Vsak dan delam z ljudmi, katerih delo zahteva, da po osem ur dnevno sedijo sključeni nad računalnikom. Večina pove, da zelo težko ves čas sedijo vzravnano: prej ali slej se zalotijo, da so nagnjeni naprej z obrazom daleč pred telesom. Takšna vsakodnevna prisiljena drža počasi a neizbežno obrablja telo in povzroča bolečine; pri zdravniku ponavadi slišimo, da so se pojavile degenerativne spremembe diskov v hrbtenici. Največja težava je sicer običajno to, da se počutimo veliko starejši in bolj utrujeni, kot ustreza naši dejanski starosti.

PREBERI VEČ »

Bolečine v vratu

Vratna vretenca so del hrbtenice, ko nas boli vrat in razglabljamo, od kje bolečine, pa na to radi kar pozabimo. Če ne morete ali ne znate premikati preostalega dela hrbtenice, se vrat zdi omejen in zategnjen. Ko pa se tega naučite, ko vaše telo celotno hrbtenico vključuje v gibanje z lahkoto, hitro ugotovite, ”hm moj vrat postaja mehkejši”. Zdaj tudi zavestno uporabljate vedno večji del telesa. Imate občutek, kot da vaše telo postaja vedno bolj inteligentno, to pa za sabo potegne tudi bistroumnost. Tako je vaš nadzor nad gibi in celotnim gibanjem vedno večji, vedno bolj se zavedate, ali gibe izvajate naravno, ali pa opažate, da boste v to smer morali še kaj storiti.

PREBERI VEČ »

Išijas

Ljudje pogosto mislijo, da imajo išias, pravzaprav pa so boleče mišice in krči vzrok za bolečine in težave, ki jih pestijo. Tipičen išias je sevajoča bolečina, ki se začne na zadnjici (običajno na samo eni strani ), in ta bolečina se lahko podaljša navzdol po zadnjem delu stegna, tudi v stopalo. Občutki lahko vključujejo otrplost, pekoč občutek bolečine, ki teče od spodnje strani hrbta, ki gre navzdol v zadnjico in/ali zadnjo stran noge ali občutek vročega kabla v nogi. Bolečina v hrbtu se pogosto zgodi pred tem in spremlja išias.

PREBERI VEČ »

Boleč hrbet

Morda ste poskusili raztezanje, fizioterapijo, masažo, kiropraktiko, akupunkturo, zdravila proti bolečinam ali celo operacijo, vendar nobena od teh metod ni pomagala ali pa ni pomagala dolgoročno.

AEQ metoda® nudi dolgoročno, znanstveno utemeljeno rešitev za bolečino v hrbtu.

Izobraževanje je eden od najboljših načinov, kako demistificirati skoraj vsak problem. Več kot veste o sebi, več si lahko pomagate sami. Ko gre za odpravo kronične bolečine v hrbtu, je rešitev dokaj preprosta, ter izhaja iz znanstvenih podatkov, kako možgani čutijo in nadzorujejo mišice.

PREBERI VEČ »

Pogrbljena drža

Običajen vzrok za takšno držo so pa preveč napete mišice sprednje strani telesa. To je navada, ki je naučena skozi pretirano in prepogosto aktivacijo teh mišic skozi stres, dolgo sedenje in gledanje v ekran. Primeren način povrnitve lahkotne vzravnane drže je skozi učenje ter odpravo nenadzorovane aktivacije mišic sprednje strani telesa. Z povrnitvijo sposobnosti sprostitve odpade tudi potreba za močnejšimi mišicami hrbta saj že te, ki jih imamo z lahkoto vzdržujejo vzravnano držo. Toda samo če z zavestnim nadzorom odpravimo podzavestno napetost sprednjega dela telesa. Video v linku spodaj je tipičen napačen nasvet tistim stati pravilno, vzravnano in zakaj je težko, imeti ramena nevtralno nad kolki. Učitelj v posnetku uči gledalca da stori, kar možgani v resnici ne želijo, narediti: zategnite ramena nazaj, lopatice stisnite skupaj, dvignite glavo, ampak sprostite zadnjico. Ampak mišice zadnjice se naravno usklajujejo z mišicami hrbta in ramen. Možgani, ki nas organizirajo kot sistem, napnejo vse mišice na zadnji strani telesa, ko želimo da je glava dvignjena in ramena napeta.

PREBERI VEČ »

Rehabilitacija poškodb in AEQ metoda®

Glavna pozornost pri rehabilitaciji je namenjena zdravljenju in povrnitvi telesnih struktur v prvotno stanje, kolikor je pač to možno. Z zdravljenjem in oskrbo poškodb in ran se ukvarja travmatologija. Travmatologi poškodbe sanirajo po doktrini, pogosto so uspešni tudi pri zelo hudih poškodbah, ki bi v še ne tako oddaljeni preteklosti bile za pacienta usodne. Statistika kaže, da danes poškodbe predstavljajo petino vseh obolenj.

PREBERI VEČ »

Plantarni fasciitis

Plantarni fasciitis prepoznamo, kot zbadajočo bolečino na spodnji notranji strani pete, ki se lahko širi po stopalnem loku proti prstom. Je posledica poškodb plantarne fascije, vezivne strukture, ki sega od petnice proti prstom in podpira stopalni lok. Vzroki vnetja so pogosta hoja, tek in stanje na trdi podlagi, šport (odbojka, rokomet, nogomet, atletika), skrajšana golenska mišica, nefleksibilna ahilova tetiva, plosko stopalo. Težave se razvijejo postopoma, običajno samo na eni nogi. Posebno boleči so prvi jutranji koraki, čez dan pa se stanje poslabša pri teku, daljši hoji ali dolgotrajnem stanju. Poškodbe plantarne fascije pripeljejo do vnetja sosednjih tkiv in sčasoma do nastanka petnega trna in kalcinacije na petnici. Če poškodb ne saniramo temeljito, se te lahko razvijejo v kronične težave. Zaradi spremenjene mehanike hoje se bolečinam v stopalu pridružijo še težave s koleni, kolki in hrbtenico.

PREBERI VEČ »

Poškodbe in refleks travme

Do poškodb lahko pride zaradi udarca ali padca. Ko pričakujemo udarec, se nagonsko obrnemo stran od njega, kar običajno vodi do udarca s strani. Nato se mišice na eni strani telesa okoli območja udarca refleksno skrčijo, da bi pred udarcem ustvarile ščit. Če je udarec dovolj močan ali ustvari dovolj velik »šok«, to krčenje ali napenjanje mišic postane navada. Možgani se vedejo tako, kot da bi se udarec ali poškodba še vedno dogajala. Ko vzorec krčenja mišic postane navada, se v teh mišicah razvije senzorno-motorična amnezija. Pozabimo, kako pravilno čutiti in premikati te mišice. Torej v primeru močnega udarca ali grdega padca nehote pridobimo navado refleksa travme. Mišice na eni strani pasu ostanejo skrčene. Te napete mišice v pasu vlečejo bok proti rebrom, rebra pa proti boku. Običajno to zajema tudi rotacijo hrbtenice. To je ponazorjeno na slikah spodaj:

PREBERI VEČ »

Kolki, kolena in stopala

Še posebej pri športno aktivnih ljudeh. Med mojimi strankami je velik delež tistih, ki jim je reševanje težav s koleni glavni razlog odločitve učenja AEQ klinične somatike. Pri veliki večini strank opažam enak vzrok za ponavljajoče težave in bolečine v kolenih: močno zategnjeno sredino trupa, angleško „core”, jedro. Ta del telesa, ki povezuje rebra in noge, je močan in stabilen, mišice tega dela pa kot da niso sposobne sprostiti se. Osnovna funkcija jedra je, da premika prsni koš in medenico v vseh smereh približno enako učinkovito. Mišice morajo zato biti sposobne tako kontrakcije kot sprostitve, obenem pa usklajeno in učinkovito premikati trup. Osnovna pomanjkljivosti sodobnega načina življenja, sodobnega treninga ter rehabilitacije je osredotočenost na krepitev mišic in na napredek, ki temelji na trudu ter moči. V luči pogleda na človeka kot na stroj je tak pristop logičen ter daje dobre kratkoročne rezultate. Dolgoročno pa privede do vedno večje zategnjenosti in občutka težkega okornega gibanja.

PREBERI VEČ »

Valgusna deformacija

Z metodo AEQ smo k temu problemu pristopili širše in globlje, iskali smo v nezavednem. Menimo, da je deformacija nožnega palca posledica dolgoletne spremenjenosti gibalnih vzorcev in odnosa do okolja. Svetujemo gibalne spremembe ter razmislek o odnosu do življenja in okolja.

Definicija valgusne deformacije: boleča izboklina, ki otežuje hojo. Nožni palec se pomakne proti malim prstom, sklep se zadebeli in oteče. Moteče so lahko že začetne spremembe, sčasoma pa se stanje še poslabša. Na nastanek deformacije vpliva več dejavnikov – med njimi tudi dedna nagnjenost, saj se v nekaterih družinah pojavlja pogosteje.

PREBERI VEČ »

Hernija diska

Medvretenčna ploščica je sestavljena iz želatinoznega jedra in vezivnega obroča. Po puberteti se v njej, glede na to, da je ploščica neožiljena in ima zato slabšo sposobnost regeneracije, začnejo dogajati degenerativne spremembe. Kažejo se najprej z izgubo vode, posledično se zmanjša višina medvretenčnih ploščic, pojavijo se lahko tudi razpoke v vezivnem obroču. Skozi te razpoke v vezivnem obroču pa izhaja želatinozno jedro, ki pritiska na živec in to imenujemo hernija diska.

Po besedah dr. Vengusta hernija prizadene razmeroma mlade ljudi, najpogosteje se pojavlja med 25. in 45. letom starosti. Do hernije najpogosteje pride zjutraj, ko je ploščica bolje hidrirana in ima tako večjo prostornino. Takrat lahko že preprosto kihanje ali pa to, da vstanemo iz postelje, privede do tega, da želatinozno jedro prodre skozi razpoko. Gre torej za mikropoškodbe oziroma mikropritiske, ki povzročijo pritisk jedra na živec. Preobremenitev prav tako vpliva na večjo pojavnost hernije, poglavitni vzrok pa je v genetskih faktorjih, v slabosti vezivnega tkiva.

PREBERI VEČ »