TEŽAVE | Hernija diska

Hernija diska

 

 

Kaj je hernija diska

 

Medvretenčna ploščica je sestavljena iz želatinoznega jedra in vezivnega obroča. Po puberteti se v njej, glede na to, da je ploščica neožiljena in ima zato slabšo sposobnost regeneracije, začnejo dogajati degenerativne spremembe. Kažejo se najprej z izgubo vode, posledično se zmanjša višina medvretenčnih ploščic, pojavijo se lahko tudi razpoke v vezivnem obroču. Skozi te razpoke v vezivnem obroču pa izhaja želatinozno jedro, ki pritiska na živec in to imenujemo hernija diska.

 

Po besedah dr. Vengusta hernija prizadene razmeroma mlade ljudi, najpogosteje se pojavlja med 25. in 45. letom starosti. Do hernije najpogosteje pride zjutraj, ko je ploščica bolje hidrirana in ima tako večjo prostornino. Takrat lahko že preprosto kihanje ali pa to, da vstanemo iz postelje, privede do tega, da želatinozno jedro prodre skozi razpoko. Gre torej za mikropoškodbe oziroma mikropritiske, ki povzročijo pritisk jedra na živec. Preobremenitev prav tako vpliva na večjo pojavnost hernije, poglavitni vzrok pa je v genetskih faktorjih, v slabosti vezivnega tkiva.

 

Kakšna je pojavnost hernije diska? Od 3 do 4 odstotke, pojavlja pa se v vseh starostih, tudi že pri 12-letnikih ter celo v pozni starosti, če ima človek še ohranjene medvretenčne ploščice. 90 odstotkov herniacij se pojavi v ledvenem delu hrbtenice, 10 odstotkov v vratnem delu in majhen delež v prsnem delu hrbtenice. V ledvenem delu hrbtenice je namreč obremenitev medvretenčnih ploščic največja. Vir: https://www.abczdravja.si/gibala-kosti-misice-sklepi/hernija-diska/

 

 

AEQ metoda kot preventiva

 

Pri herniji pride do strukturnih sprememb, ki jim bo kos uradna medicina. Kajti razlog močne bolečine in omejitve gibanja ni v senzorno motorični amneziji, temveč v pritisku želatinoznega jedra na živec, pri čemer pa je metoda AEQ nemočna. Njena vloga je predvsem preventivna. Zmanjšuje verjetnost za nastanek hernije, sploh če se nagnjenost prenaša na potomce, in verjetnost, da se hernija ponovi po kirurški sanaciji.

 

Za nastanek hernije diska je kriva nesposobnost uravnavanja tonusa mišic trupa, še posebej trebušnih in hrbtnih mišic. V skoraj vse primerih hernije diska v lumbalnem delu hrbtenice je povprečen tonus teh mišičnih skupin previsok in trajen, kar vodi v izgubo normalnega pulziranja pritiska v hrbtenici (višji, ko smo pod obremenitvijo, stresom, nižji, ko počivamo ali spimo). Nenehno je povišana obremenitev  medvretenčnih ploščic, medvretenčne ploščice izgubijo prožnost in določeno vsebnost vode - višji pritisk na vretenca iz diska iztisne vodo. Do tega stanja pride zaradi nastanka senzorno motorične amnezije in kroničnih podzavestnih vzorcev, ki držijo mišice napete tudi, ko za to ni nikakršne realne potrebe (npr. ko spimo).

 

Učenje AEQ metode omogoči razumevanje zakonitosti odnosov telesa in zavedanja. Razumemo, kako nastane stanje, ko izgubimo sicer naravno dano sposobnost zavestnega upravljanja a tonusom skeletnih mišic. To razumevanje omogoča spremembo načina razmišljanja o vzrokih za nastanek hernije in s tem drugačen pristop pri preprečevanju njenega nastanka ali ponovitve.

 

AEQ vaje so strukturirane tako, da postopno povečujejo interes zavesti za občutke iz telesa in s tem povečujejo prenos propriocepcije in introcepcije v zavestni del možganske skorje. S tem se postopno zmanjšuje senzorno motorična amnezija, saj zaznamo, kdaj je mišični tonus v trupu pretiran. AEQ vaje omogočajo višje zavedanje tega, kaj počnemo in kako to počnemo. S tem lahko bolje definiramo, ali je to, kar delamo, prav ali narobe in s tem pravilna dejanja ohranimo, napačna pa spreminjamo. Med vajo so okoliščine za realne občutke in pretoke med zavestjo in telesom idealne. Običajno je zaznavanje ledvenega dela hrbta in spodnjega dela trebuha zelo slabo. Enako pomanjkljiva je tudi sposobnost ločevanja mišic stegna in trupa.

 

Pomembno je razlikovati med bolečinami v hrbtu in hernijo diska. Drži pa, da kronične bolečine v hrbtu povečujejo verjetnost za nastanek hernije diska. Več o bolečem hrbtu preberite tu: https://aeq.si/tezave/bolec_hrbet/

 

Enake zakonitosti, a drugačne okoliščine in reakcije na okolje so razlog za hernijo diska v vratnem delu hrbtenice. Več o običajnih razlogih za težave v vratu preberite tu: https://aeq.si/tezave/bolecine_v_vratu/

 

Skozi učenje AEQ metode se tako vzpostavlja novo razmerje med telesom in zavestjo ter omogoča postopno zniževanje mišičnega tonusa ter pritiska na medvretenčne ploščice. Tako se odpravlja vzrok za nastanek hernije diska ali ponovitev stanja v letih po operaciji.

 

Za razumevanje pristopa metode AEQ je potrebno razlikovati med krepitvijo mišičnega tonusa in izboljševanjem nadzora nad mišičnim tonusom. Krepitev priporočamo pri odpravi bolečin v hrbtenici ali pri rehabilitaciji po operaciji, saj predvidevajo, da je hernija nastala zaradi preslabotnih mišic, zlasti trebušnih. Največkrat pa se izkaže, da ima oseba te mišice šibke zaradi nenehne napetosti, zato ne potrebuje vaj za njihovo krepitev, temveč najprej pristop, ki ji bo omogočil primeren nadzor nad njimi.

 

Običajno je pri osebah s hernijo diska nepravilno tudi dihanje: pretirano plitek vdih, neučinkovito togo dihanje ter tog prsni koš. Zato pri dihanju ne pride do primerne širitve prsnega koša in s tem horizontalnega gibanja reber noter-ven, kar onemogoča vertikalno gibanja vretenc gor-dol v torakalnem delu hrbtenice. To pa vodi v zmanjšano izmenjavo tekočin v hrbtenici in poveča verjetnost za hernijo diska.

Če je hernija diska nastala zaradi fizične poškodbe (padec, prometna nesreča ...), je pristop drugačen, osredotočamo se predvsem na odpravo refleksa travme, ki je nastal kot zaščita poškodovanega dela hrbtenice. Za to delo so primerni učitelji 3., 4. in 5. stopnje metode AEQ.

 

Učitelj AEQ metode 1. stopnje bo uspešen pri milejših ter kratkotrajnejših stanjih kronične zakrčenosti v ledvenem delu hrbta in medenici, ali pa za učenje vaj za zmanjšanje težav v hrbtu.

 

Učitelj AEQ dihanja 1. stopnje pomaga, ko je tudi dihanje močno popačeno in oseba z zakrčenostjo in plitkostjo vdiha nadzoruje svojo jezo, bes ter nevrotične reakcije na okolico. AEQ dihanje zelo dobro sprosti napetosti v prsnem košu in trebušni votlini ter tako pozitivno vpliva na milejša do srednja stanja kronične zakrčenosti. V kombinaciji z znanjem učiteljev 3. in 4. stopnje omogoča hitrejši napredek in trajnejše rezultate. Pravilno dihanje klientu prinaša spoznanje, pod kakšnim pritiskom se ta nahaja, in prepreči poslabšanje stanja.

 

Učitelj AEQ metode 2. stopnje je primeren za srednje težka stanja, ko je bolečina v hrbtu prisotna dlje časa, se je že večkrat umaknila ter nato znova vrnila; nadalje v srednje težkih stanjih išiasa, kjer po nekaj dneh bolečina poneha in se za nekaj časa umiri. Obvlada tudi učenje oseb po operaciji hernije diska in fizioterapevtski rehabilitaciji.

 

Učitelj AEQ metode 3. stopnje je uspešen pri težjih oblikah zakrčenosti, ko je bolečina trajna in dolgoletna, ni pa še prišlo do preboja želatine iz jedra diska v živčni kanal. Uspešno tudi sodeluje pri rehabilitaciji s fizioterapevtsko obravnavo ali po njej. Klientu pomaga doseči globlje občutenje SMA, ki jo ta zato hitreje odpravi. Lažje razume vlogo AEQ vaj in potrebo po spremembi načina življenja, potrebnega za odpravo vzrokov hernije diska.

 

Učitelj AEQ metode 4. ali 5. stopnje lahko s pomočjo analize klientovih odnosov v otroštvu in adolescenci najde vzroke močne telesne zakrčenosti in rigidne membrane. Vzorec pretirane pridnosti in impulzivnosti, ki v odraslosti privede do hernije diska, se pogosto prenaša s staršev na otroka. Običajno imajo take stranke močno potlačeno jezo in bes ter strah pred izražanjem čustev. Posledice so visok pritisk v trebušni votlini in togost ter izguba spiralne rotacije med medenico in prsnim košem. Tako stanje in nezmožnost zrelega izražanja jeze vodi v pretirano delavnost, odvisnost od športa in prisilno introvertiranost. Vse to pa lahko  že zgodaj privede do problemov v ledvenem delu hrbta.

 

Učitelj AEQ metode 4. ali 5. stopnje obvlada tudi delo s fascijo po AEQ metodi, kar olajšuje urejanje osebnosti, odnosa do sebe ter reakcij na okolico. Tako lahko stranki omogoči celosten pristop, ki postavi osebo s težavo v središče in pri obravnavi upošteva njegovo osebno zgodovino.

 

Seznam učiteljev AEQ metode najdete tu: https://aeqslovenija.com/

 

 

Aleš Ernst, učitelj AEQ metode 5. stopnje

 

 

 

tel. : 00386(0)30 322396 
mail: info@aeq.si
YouTube Facebook
Oxygen-Advantage-Instructor