Zmanjšanje in odprava skolioze

Skolioza, bolezen vse družine

Čeprav je skolioza lahko povezana tudi z genetsko sliko, je pri idiopatski skoliozi zelo pomemben dejavnik stres.

Vzroki

Osnovni princip delovanja človeškega sistema je sledeč:

  • Naši možgani nadzorujejo mišice na podlagi občutkov, ki iz telesa pridejo v možgane.
  • Mišice so pritrjene na kosti.
  • Kosti se premikajo zaradi mišic; ko se mišica skrči oziroma raztegne, se premakne tudi kost, na katero je ta mišica pritrjena. (Razen pri bolezenskih procesih, kot je otroška paraliza, se kosti nikoli ne premikajo neodvisno od mišičnega gibanja.)
  • Naši možgani se na stres odzivajo z napenjanjem mišičnih skupin v posameznih vzorcih.

Skoliozo običajno  povzročijo telesne ali čustvene poškodbe v otroštvu ali pa v prehodu v najstniško obdobje življenja. Pri strankah, ki trpijo zaradi skolioze, običajno naletim na močne čustvene travme v otroštvu. Te so potopili v mišični oklep, ki je služil kot začasna karantena in odtujil telo od uma.

Redkeje je glavni vzrok za skoliozo telesna poškodba oz. težaven porod. Pri takšnih skoliozah je potreben drugačen pristop in jih brez poznavanja aktivne individualne terapije ni mogoče učinkovito zmanjševati. Pri določenih oblikah skeletnih nesimetrij pa je na somatski način ni mogoče odpraviti in učitelj AEQ metode višjih stopenj bo pomagal zmanjševati nepotrebne napetosti v mišicah. Tako bo počitek boljši, gibanje lažje, pritisk na sklepe in ligamente pa manjši.

Ko se poškodujemo ali smo čustveno ranjeni, naši možgani takoj zategnejo mišice pasu in obračalke trupa ter s tem preprečijo nadaljnje bolečine in širjenje poškodbe. Ta refleks ustvari vzorec mišične napetosti, skladen z obliko skoliozne krivulje, ki je lahko blaga ali huda. Mnogi se odločijo za operacijo z vstavitvijo Harringtonovih palic v hrbtenico, drugi začnejo z redno vadbo in tehnikami raztezanja.

Adolescentska idiopatska skolioza

Konflikti med starši in najstniki, kot so npr. tisti, ki nastanejo zaradi nevestnega odnosa do šolskih obveznosti, lahko privedejo do spora, ki ga najstniki rešujejo z jezo in uporom. Neredko ostaja nerazrešen. Jeza v trebušni votlini povzroči pritisk, posledice nadzora tega pa so kronično napete mišice, kar je podlaga za razvoj skolioze. Zato je zelo pomembno, da se starši zavzemajo za zdrave uravnotežene odnose. Najstnik običajno nima znanja, da bi se zavedal in nadzoroval pritisk. Tudi šport ne bo bistveno pripomogel k uravnovešenosti gibanja. Trening pogosto nesimetrijo le še poveča ali premesti iz ramen v medenico in kolena.

Skolioza pri otrocih do 12 let

Odpravljamo jo z učenjem staršev, saj otroci v teh starostih običajno ne razumejo in ne znajo uporabljati principa realnosti in načrtno delati v sedanjosti, da bi jim bilo bolje v prihodnosti.

Princip realnosti je osnova AEQ metode in s tem osnoven pogoj za odpravo skolioze.

Otrokom tako pomagamo posredno, kajti otrok od staršev povzema gibalne navade, držo, način komunikacije in urejenost. Skozi izboljševanje odnosov je napredek viden.

 

 

 

 

 

 

 

Skolioza pri odraslih

Pristop je soroden, tako kot tudi vzroki, le da so pri odraslih lahko vzroki za nered v drži, tudi materinstvo ali nega osebe (invalidnost, cerebralna paraliza, demenca v družini) in težja dolgotrajna čustvena obdobja (smrt, ločitev, posilstvo, psihično nadlegovanje), pretirano in nepravilno izvajanje gibanja v službi ali pri športu.

Dodaten problem pri delu z odraslo osebo s skoliozo predstavlja zdravljenje skolioze v otroštvu z medicinskimi posegi ali pa treniranje mišic trupa, ki je najbolj razširjen pristop do odprave skolioze. Običajno to še poveča kronično zakrčenost trupa in naredi osebo še bolj jezno in trmasto, kar učitelju AEQ metode oteži učenje. Taka oseba namreč vaje izvaja nasilno in trdo. Pri odrasli osebi vlogo staršev prevzame oseba sama in se mora veliko več ukvarjati s sabo ter analizirati vpliv preteklosti na njeno sedanje stanje.

Sam pristop do zaporedja učenja in izvajanja vaj je enak kot pri najstniški skoliozi. Primer urejanja skolize pri odrasli osebi najdete tukaj.

 Odprava vzrokov

Glavna težava pri skoliozi je močna izguba občutka stanja telesa in odtujitev uma od telesa. Stranka v takšnem stanju skoraj vedno na telo gleda kot na svojega neprijatelja. Oseba je trmasta, groba ter ne zna pravilno usmerjati časa, energije in pozornosti. Skoraj vedno izhaja iz družine, ki je šla skozi močne čustvene travme, nenehno ji primanjkuje časa in ne obvladuje jasne komunikacije.

Med najstnikom in starši je veliko nerešenih problemov, komunikacija je pomanjkljiva ter konfliktna. Ker najstniku mati s pomirjujočim objemom ni mogla izničiti viška čustvene energije, je ta v njegovem telesnem središču povzročila dviganje pritiska. Pogost razlog za nezmožnost prenosa energije je lahko tudi mamina premalo prepustna membrana (zunanji ovoj telesa), kar ji povzroči slabo držo in gibanje, kar prevzema otrok prvih 7 let življenja. Kot najstnik ima zato podobne težave.

Povečan pritisk nadzoruje um prek zakrčenosti mišic spodnjega dela trupa, diafragme, prsnega koša in vratu. Tako sistem preprečuje, da bi energija, ki ustvarja pritisk, nenadzorovano prešla v glavo (izguba zavestnega nadzora in napadi besa ali izguba nadzora nad raznimi odvisnostmi). Če vzrokov ne odpravimo, se pritisk veča in v določenem trenutku pride do popuščanja mišičnega oklepa. Takrat opazimo skoliotično držo (običajno se to zgodi na sistematskem zdravniškem pregledu pri 12 letu starosti).

Če se energija iz telesa ne more sprostiti, potuje navzgor takrat, ko popusti »varnostni ventil«. To opazimo skozi izbruhe besedne ali fizične nekontrolirane in pretirane agresije proti drugim ali sebi (žaljenje, rezanje, opijanje …). Najstnik se čuti vse bolj nerazumljenega in se odmika od staršev.

V zdravljenje skolioze je potrebno aktivno vključiti vsaj enega od staršev, drugega pa dovolj dobro informirati o pomenu gibanja in zadovoljivi komunikaciji. Pri pogovoru z vsemi vključenimi bomo pričeli opažati nejasno komunikacijo, tako bomo lahko določili, kje so potrebne spremembe in s kakšnim tempom jih bodo uvajali.

Disciplina, urejenost, prosti čas brez napetosti so ključni, da bo najstnik odpravil skoliozo. Vaje bodo samo orodje za učenje boljše osredotočenosti. Postopoma se bodo izboljševali odnosi in mišljenje.

Aleš Ernst, učitelj AEQ metode 5. stopnje

 

Izkušnja odprave skolioze:

AEQ, čarovnija za skoliozo

Moja in sinova skolioza

Pred letom dni sem prvič kontaktirala Aleša Ernsta. Zasledila sem, da ga je nekdo poimenoval za čarovnika. Bi se strinjala. Res je, da moraš sam aktivno sodelovati, pod njegovim vodstvom ostati pogumen in vztrajati, kar ni vedno lahko. Odkrivaš čustvene vzroke fizičnih bolečin, spoznavaš, da s svojim čustvenim nahrbtnikom bistveno vplivaš na svoje otroke in vse najbližje.

Težko je slišati marsikatero resnico in samo na nas je, ali smo jo pripravljeni sprejeti ali pa zakopati globoko vase in počistiti iz globine tisto, kar nas in posledično naše najbližje vleče navzdol, kar lahko pripelje do psihičnih ali fizičnih bolezenskih stanj. Svojo izkušnjo želim deliti, saj je tudi mene nagovorila izkušnja mamice, ki je opisovala spremembe na svoji deklici, ki je imela skoliozo in jo s pomočjo Aleša praktično odpravila. Pomoč pri Alešu Ernstu sem poiskala takoj za tem, ko smo doma pri 13 letnem sinu opazili nakazano skoliozo.

Aleš mi je najprej predlagal obisk delavnice, saj moram kot mama najprej urediti sebe, kajti s svojo zakrčenostjo vplivam na svoje otroke. Aleluja! Takoj sem vedela, da govorim z nekom, ki mu je jasno nekaj o globokih vzrokih za telesne nepravilnosti. Obiskala sem delavnico AEQ metode: Vpliv čustev in stresa na kronične bolečine, utrujenost, depresijo, glavobole ter mišično zakrčenost. Sin je pri 16 mesecih dobil diagnozo sladkorna bolezen tipa 1. Vodenje bolezni pri tako majhnem otroku zahteva vsak trenutek dneva in noči popoln nadzor nad krvnim sladkorjem, sicer je otrok v smrtni nevarnosti. Poleg vseh ostalih obveznosti, sem tudi službo doživljala kot skrajno naporno in desetletje vztrajala v praktično nemogočih razmerah. Strah za sinovo življenje me je kljub večletni kronični utrujenosti držal pokonci, vedno znova sem odmislila utrujenost in bolečine po telesu in vsako noč še naprej spremljala gibanje sladkorja. Mišice sem zaradi vseh skrbi in strahu zakrčila, Tudi kasneje, ko je sin že sam urejal svojo bolezen, se jaz še vedno tudi po daljšem dopustu nisem spočila.

Vedno sem bila utrujena. S svojimi težavami se nisem ukvarjala. Bolečine so bile ves čas prisotne, vendar sem poskušala svoje telo odrezati in ga ne slišati, saj sem bila prepričana, da nimam druge izbire. Moje stanje pa je ključno slabo vplivalo tudi na sina. Po tej delavnici sva se z Alešem dogovorila za aktivne terapije. Zdelo sem mi je nenavadno, hkrati sem takoj verjela v to zamisel, da moram sama obiskovati terapije, da bi kasneje lahko terapija pomagala sinu. Za otroka je ključnega pomena, v kakšnem stanju je njegova mama.

Vse, kar je Aleš pripovedoval, mi je bilo jasno na razumski ravni, kako čustveno obvladovati stvari, pa je bila povsem druga zgodba. Ni mi bilo jasno, na kakšen način mi lahko pomaga, vendar sem po delavnici popolnoma verjela, da mi lahko. Aleševe terapije vsebujejo celostno individualno obravnavo. Ne gre le za vaje, pomaga nam bolje spoznati sebe, svoja čustvovanja, vzroke za doživljanje sebe in drugih, okolice in sveta okoli sebe, s tem pa pomaga razumeti telesne težave, zaradi katerih poiščemo pomoč. Prek pogovorov z Alešem, sem odkrivala stvari o sebi, za katere sem mislila, da sploh niso več pomembne za moje trenutno življenje. Vztrajala sem z vsakodnevnimi vajami in večkrat opazila zakrčenost v ramenih brez potrebe.

Z užitkom sem začela doživljati trenutke tukaj in zdaj.

Tudi ko sem na cesti in stojim v koloni, čakam povsem umirjeno in ne skačem z mislimi od enega problema k drugemu.

Tudi pri hoji sem bolj pozorna na svoje telo.

Dogajanje in ljudi v svoji okolici opazujem in jih drugače dojemam.

Pri sebi opazim večjo umirjenost, občutek stabilnosti, potrpežljivost, čez dan imam več energije.

Spremenila sem način komunikacije, ki je bil prej precej grob, česar se niti slučajno nisem zavedala.

Po letu dni terapij pri Alešu in zavestnem izvajanju vaj končno zjutraj brez težav vstanem.

Še pred letom dni sem se zjutraj počutila, kot bi me povozil tovornjak.

Danes mnogo bolj pozitivno začnem nov dan. Pri sinu so rezultati odlični. Le po pol leta učenja in izvajanja vaj se je skolioza umaknila, bolečine v hrbtu so popolnoma izginile. Pravi, da se počuti mnogo bolj sproščeno, samozavestno komunicira in veliko bolje razume vpliv čustev in odnosov na svojo držo ter počutje. Šele sedaj se zaveda, da je imel mišice kronično zakrčene.

Mojca Orešnik Jelačič, Ljubljana

 

Preberite še:

Čeprav je skolioza lahko povezana tudi z genetsko sliko, je pri idiopatski skoliozi zelo pomemben dejavnik stres. Osnovni princip delovanja človeškega sistema je sledeč: Naši možgani nadzorujejo mišice na podlagi občutkov, ki iz telesa pridejo v možgane.Mišice so pritrjene na kosti.Kosti se premikajo zaradi mišic; ko se mišica skrči oziroma raztegne, se premakne tudi kost, na katero je ta mišica pritrjena. (Razen pri bolezenskih procesih, kot je otroška paraliza, se kosti nikoli ne premikajo neodvisno od mišičnega gibanja.)Naši možgani se na stres odzivajo z napenjanjem mišičnih skupin v posameznih vzorcih.