menu
AEQ KLINIČNA SOMATIKA | Pogosta vprašanja | Kako izvajati somatske gibe

Kako izvajati somatske gibe

 

2. marec 2014

 

Vaje AEQ somatskih gibov (tako kot učenje AEQ klinične somatike na splošno) spodbudijo možgane in čutno-gibalni  sistem ter mišice, da vplivajo na delovanje centralnega živčevja in posledično spremenijo delovanje našega živčno mišičnega sistema.Z izboljšanjem nadzora  mišična napetost popusti, senzorno-motorna amnezija se zmanjša in izgine ter s tem spremeni vzroke za bolečino in bolečino samo.

 

  1. Osrednji cilj izvajanja somatskih gibov je, da se pričnemo zavedati dogajanja in občutij v svojem  telesu. Namen raziskovanja lastnih gibov ni nič drugega kot izboljšati zavedanje, kako se počutimo  v svojem telesu, kakšen občutek je, ko se premikamo, in kakšen občutek je ponovno prevzeti  nadzor nad območji, ki so se zataknila v stanju čutno-gibalne amnezije.
  2. Oblecite ohlapna, udobna oblačila, ki vas ne ovirajo pri gibanju.
  3. Poiščite si miren kotiček, kjer boste izvajali vaje, saj lahko vsak zunanji vpliv – naj gre za glasbo,  mačko ali televizijo – zmoti vašo koncentracijo; v tem primeru je večopravilnost dejavnik  neuspeha.
  4. Vaje je najbolje izvajati na preprogi ali blazini za jogo, saj telo potrebuje čvrsto podlago. Če ste  slabotni oziroma težko vadite na tleh, lahko gibe izvajate na postelji, toda v tem primeru rezultati  najverjetneje ne bodo tako dobri, kot če bi vadili na tleh.
  5. Gibi naj bodo počasni in nežni, izvajajte jih zavestno. Ne lotite se priporočenih vaj napadalno, kot  da gre za nekaj, s čimer je potrebno čim prej opraviti, kar včasih sicer počnemo pri športu.  Raziskovanje gibov naj bo prijetno, ne utrudljivo.
  6. Izvajanje vaj ne sme biti boleče! Če med določeno vajo občutite bolečino, četudi blažjo, gib  preprosto izvedite tako, da mišico napnete le do meje udobja, nič bolj. Previdno raziščite, kje se  začne občutek nelagodja, in nato sprostite do popolnega udobja. Boleče izvajanje gibov ni  smiselno. Če vas med izvajanjem mišica boli in bolečina po nekaj dneh vadbe ne izgine, z vajo  prenehajte. Gibi “na silo” lahko vodijo v poškodbe, poleg tega pa zamotijo naše možgane, tako da  se ne moremo osredotočiti na zavestno izvajanje in občutenje gibov.
    Pri učenju somatskih gibov,  se boste pogosto srečevali z bolečinami,  med vajami ali po njih. Bolečina vedno opozarja na nered pri gibanju, hkrati je ta nered razlog za bolečino pri somatskem gibu. Razlog za boleč gib je torej premajhna urejenost, nadzorovanost in slaba občutenost, na kar vse nas telo opozori. Večina  bo na ta problem reagirala tako, da bo v gib vložila več truda, bolečino pa skušala prezreti. Ko to opazite,  ponovno razmislite o namenu bolečine in vodite izvedbo vaje , da povečate urejenost giba, ki ga prilagodite trenutnem znanju. Tako zmanjšate informacijski vakum ter omogočite spremembo na bolje.
  7. Ne pozabite se po vsaki ponovitvi popolnoma sprostiti. V nasprotnem primeru bo mišično tkivo  ostalo deloma napeto. Med izvajanjem se osredotočajte na trenutni gib; misli naj vam ne uhajajo k  naslednji ponovitvi. S tem, ko za trenutek popolnoma sprostimo vse napetosti, možganom  omogočimo, da zaznajo občutke v mišičnem tkivu in zabeležijo občutek sproščenosti.
  8. Pri majhnem odstotku ljudi se po štiriindvajsetih urah po prvem izvajanju pojavi blažja bolečina, ki  pa po dnevu ali dveh izgine. Pojavi se zato, ker s vajami diferenciacije prebujamo mišice, ki so bile  dolgo zakrčene. Mišica, ki je bila dolgo napeta ali celo v krču, je lahko po tem, ko jo sprostimo,  nekaj časa boleča.
  9. Čutno-gibalna amnezija se pogosto kaže v obliki sunkovitih, tresočih gibov oziroma kot serija gibov,  ki niso tako gladki, kot bi si želeli (podobno kot plošča, ki preskakuje). Ko začutite tresoč občutek  ali ko se vam zdi, da določenega giba z lastno voljo ne morete povsem nadzorovati, izvajanje  upočasnite. Začnite znova, težavno mišico ponovno rahlo napnite in zatem počasi sproščajte ter ponavljajte, dokler gib ne postane gladek. Vedno je najbolje izhajati iz tega, kar naši možgani že  znajo – torej mišico dobro stisniti –, nato pa jo počasi in nežno “dregniti” v nov gibalni razpon.
  10. Pomembna je kakovost gibov. Izvajanje naj bo počasno in gladko.
  11. Uporabite svoje izkušnje: rezultati vsakega učenja, naj gre za šport, ples ali šah, so vedno boljši in  dolgoročnejši, če smo vztrajni.
  12. Bodite potrpežljivi sami s seboj in ohranite pozitiven odnos; tudi Rima niso zgradili v enem samem  dnevu. Včasih traja tudi več tednov, preden se spremembe, ki jih uvajamo z izvajanjem  diferencialnih gibov, zapišejo v možgane. Vzemite si čas in počasi ter preudarno vključujte novo  zavedanje v svoj miselni svet.
  13. Nekateri bi si pri sproščanju določenega sklepa ali mišice (denimo otrdelega kolka) radi pomagali s  triki, da bi šlo hitreje. Toda zapomnite si: preden začnete z gibi, namenjenimi sproščanju npr.  kolka, ne pozabite najprej izvesti nekaj osnovnih gibov za sproščanje hrbtnih in prsnih mišic ter  mišic pasu. Šele nato se osredotočite na kolk. Odpravljanje napačne drže ali ponavljajočih težav v  določenem delu telesa je najbolj učinkovito, če se posvetimo čutno-gibalni amneziji po celem  telesu. Podobno, kot pred izvajanjem skokov in obratov svoje telo ogreje balerina, je smiselno, da  tudi vi začnete pri osnovah.
  14. Ne pozabite, da so vse somatske vaje mišljene kot nežno pretegovanje, katerega namen je  predramiti možgansko skorjo in izboljšati zaznavo mišičnega gibanja ter nadzor nad njim. Strankam  pogosto rečem, naj si pri izvajanju predstavljajo, da so se ravno zbudili; občutek naj bo zelo  podoben tistemu, ko zjutraj zazehamo.

 

In kar je najbolj pomembno: Predstavljajte si, da vas pri izvajanju gibov opazuje nekdo, ki ne ve, kaj počnete. Zaželite si, da bi ta oseba pomislila: “Uau, tudi jaz bi rad to počel. Videti je res prijetno in zabavno.” Podobno je, ko opazujemo majhnega otroka pri igri: čeprav ne vemo, kaj se igra in kaj pri tem razmišlja, lahko vidimo, da uživa. To nam sporoča z govorico svojega telesa in s svojimi gibi. Če se boste somatskih gibov lotili na ta način, se ne boste mogli poškodovati in se preveč naprezati. Poskušajte gibe izvajati tako, da vam bo kar najbolj prijetno. S pomočjo somatskih gibov se boste bolje spoznali in – bolje, ko se poznate, bolje boste lahko živeli.

 

Aleš Ernst, učitelj AEQ metode, učitelj klinične somatike

 

tel. : 00386(0)74990871
mail: info@aeq.si
YouTube Facebook